Allergieën en andere

Allergieën en intoleranties

Ben je net te weten gekomen dat je gluten- en/of lactose-intolerant bent? Of heb je een koemelkeiwitallergie of een allergie voor een ander voedingsmiddel zoals soja, pinda’s, chocolade, schaaldieren? Je hebt geen idee waar te beginnen met je voeding? Begrijpelijk! Maar eenmaal je beter geïnformeerd bent en wij jou op weg helpen, zal het een makkie voor je worden.  

We helpen je graag en gaan van start met een uitgebreide analyse. Samen met jou kijken we naar je huidige voedingspatroon en welke voedingsmiddelen een probleem kunnen vormen bij je allergie of intolerantie. Op basis daarvan zoeken we naar alternatieven voor deze voedingsmiddelen die qua samenstelling, smaak, textuur en dergelijke aan de eisen voldoen en zoveel mogelijk overeenstemmen met het oorspronkelijke voedingsmiddel.

We leren je aan de hand van verpakkingen nagaan of het ingrediënt waar je een allergie of intolerantie voor hebt in het voedingsmiddel aanwezig is of niet. Bij twijfel kan je natuurlijk altijd bij ons terecht. We staan je bij met recepten, tips & tricks en het gepaste advies op maat. Je mag een antwoord op al je vragen verwachten alsook steun en raad. 

Bij wie kan je terecht?

  • Karen
  • Valerie

Maak je afspraak. 

Maag en darmproblematiek

Je hebt waarschijnlijk maag- of darmklachten of last van andere organen die met de spijsvertering te maken hebben en je bent op zoek naar meer informatie over een dieet of over voeding bij deze klachten. Hieronder vallen bijvoorbeeld aandoeningen van de slokdarm, maag, dikke of dunne darm, lever, galblaas en galwegen en de alvleesklier. Als je meer wilt weten over hoe de spijsvertering nou eigenlijk werkt of welke rol goede voeding speelt bij aandoeningen aan het spijsverteringskanaal? Dan kan je bij ons een afspraak maken. 

Bij wie kan je terecht?

  • Karen
  • Valerie 

Maak je afspraak. 

Burn-out (bijnieruitputting)

Het eten van de juiste voeding is een belangrijk onderdeel om te herstellen van Bijnieruitputting. Het goede nieuws is dat het eten van de juiste voeding niet duurder hoeft te zijn dan wat je nu uitgeeft aan je boodschappen en het is goed voor je algehele gezondheid. Er zijn twee aspecten waar je op het gebied van voeding naar dient te kijken. Allereerst dien je voedsel te vermijden dat je bijnieruitputting verergert. En in de tweede plaats moet je proberen voedsel te eten dat je herstel bevordert. Het vraagt natuurlijk wel een kennis van je juiste voedingsmiddelen en begeleiding bij het implementeren ervan in je dagelijks leven. 

Bij wie kan je terecht?

  • Karen 

Maak je afspraak. 

FOD-MAP DIEET

Heb je last van het prikkelbare darmsyndroom? Of raadt je dokter je aan om het FODMAP dieet toe te passen? Dan helpen we je hier graag mee verder. We doen dit door je te informeren wat FODMAPs zijn en je een duidelijk beeld te geven hoe je dit moet aanpakken. Meer informatie over FODMAPs of een plek waar je vragen kan stellen vind je hierHet FODMAP-dieet bestaat uit 3 fasen, namelijk de eliminatiefase, de herintroductiefase en de stabilisatie fase. Hier volgt een klein beetje uitleg over hoe dit verloopt. Gedurende enkele weken gaan we de FODMAPs vermijden/elimineren en is het dus belangrijk dat je weet hoe je dit moet doen. Nadien kijken we om deze FODMAPs te herintroduceren zodat we te weten komen op wat je nu precies reageert. Samen bekijken we hoe je je voeding moet aanpassen en hoe je dit in je dagdagelijkse leven kan implementeren. We helpen je ook met de herintroductie en hoe je bepaalde signalen moet interpreteren. Zodat we je ook na het verloop van het dieet je verder kunnen helpen. Dit noemen we dan de stabilisatiefase.

Bij wie kan je terecht?

  • Valerie
  • Laura

 Maak je afspraak.